Det nya nordiska friktionsdäcket. Utformade för att erövra även de hårdaste nordiska förhållandena. Upplev fantastisk vinterprestanda, särskilt på isiga och snötäckta vägar.
Utmärkt kurvstabilitet
Optimerat drivgrepp
Korta bromssträckor på isiga vägar
Tyrefinder
Tyrefinder
Tekniska detaljer
Tekniska detaljer
Utmärkt kurvgrepp
Det symmetriska mönstret med två parallella centrala mönsterblock ger en balanserad styvhetsfördelning. Detta leder till en utmärkt riktningsstabilitet. Force Transmission Links (FTL) kopplar ihop mönstrets olika blockdelar och förbättrar köregenskaper och stabilitet.
Optimerat snögrepp
Däckets mittspår och breda skulderöppningar ger bättre självrengöring på våta, slaskiga och snöiga vägar. En perfekt sajpningstjocklek ger ytterligare greppkanter och optimerar däckets grepp.
Korta bromssträckor på isiga vägar
Mönstret har ännu fler sajpningar och fler greppkanter för att ge korta bromssträckor på isiga vägar. Den stora kontaktytan mot vägen ökar kraftöverföringen och ger ännu bättre grepp.
EU-märkningen
EU:s däckmärkning
Våtgrepp:
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Bränsleeffektivitet:
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Däckljud:
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.
Våtgrepp:
Bränsleeffektivitet:
Däckljud:
Informationen i EU:s däckmärkning är inte tillgänglig förrän du