FÖDD I DETROIT, BYGGD FÖR BAJA …

16 MAJ 2017

50 år efter att roadracingen i Baja California i Mexiko och 49 år efter ombyggnationen av en Ford Bronco i Wayne Michigan ställde vi upp exakt samma Bronco på startlinjen till samma tävling i Ensenada Baja California: NORRA Mexican 1000. 

50 år efter att roadracingen i Baja California i Mexiko och 49 år efter ombyggnationen av en Ford Bronco i Wayne Michigan ställde vi upp exakt samma Bronco på startlinjen till samma tävling i Ensenada Baja California: NORRA Mexican 1000.

Drygt 200 mil senare stod Broncon, som nu gick under namnet Caballo Del Diablo, och de betydligt yngre förarna Boyd Jaynes och Brian Godfrey i San Jose del Cabo som segrande i sin klass och era i mexikanska mariachi-uniformer, klassiska charro-mustascher och öppna hjälmar.

Tidigare år har förarna i NORRA Mexican 1000 kört hela sträckan på över 64 mil från Ensenada till Bahia de Los Angeles på dag ett, men 2017 var distansen halverad genom att en extra övernattning hade lagts till i San Felipe. Under första dagen passerade vi många fordon som kört fast i sanden utanför San Felipe. Vi hade visserligen rejält hög motortemperatur, men vi behövde själva inte använda fyrhjulsdriften. Våra största konkurrenter stötte på patrull redan tidigt under etapp ett, då viktiga styrkomponenter gick sönder. Det gav oss en ledning på nästan tre timmar vid dagens slut.

Första etappen under dag två gick längs Puertecitos Route längs Sea of Cortez. Nu kunde vi passa på att återhämta oss efter den som vanligt brutala första dagen. Långa sträckor gick på asfalt och de hastighetsreglerade områdena gjorde att den första specialetappen under dag två kändes mer som en transportsträcka.

Efter den korta, men snabba, andra specialetappen var Caballo del Diablo framme i Bahia de Los Angeles, på totalt sett plats 80, men först i sin klass. Kvällen tillbringades i ett kustnära samhälle i området som var ovanligt blåsigt. Kastvindarna tog tag i hustaken och orsakade strömavbrott, medan vi passade på att byta ett axellager i förebyggande syfte i mörkret innan det var dags för start igen morgonen därpå.

– Dag tre drar det i gång på allvar, sade föraren Brian Godfrey när han drog upp dragkedjan på sin mariachi-uniform. Framför oss hade vi den 22 mil långa och till största delen snabba och sandiga etappen till Vizcaino. Men det var först när vi lämnade San Ignacio och gav oss ut på dagens andra och 27 mil långa etapp som hans utsaga besannades. Etappen bestod av urusla, steniga vägar, branta bergspass, vattenfyllda partier, mörker och reparationer vid ett utdraget depåstopp i San Juanico – allt som allt blev det en plågsam etapp på fem och en halv timme som satte sina spår hos både Broncon och oss. Vid en service i Loreto upptäckte vi en spricka i en stötdämparkomponent som svetsades ihop före starten på rallyts näst längsta dag – dag fyra med sträckningen Loreto till La Paz.

Dag fyra stod det klart att lagkamraten Taylor Anderson bara låg 20 minuter efter oss, men att vi fortfarande hade ledningen i vår klass. Det gjorde att dagens etapp genast fick en mer avgörande betydelse. Den välbekanta första etappen ut från Loreto åtföljdes ovanligt nog av navigationsproblem. Samtidigt pressade Taylor Anderson på och låg hack i häl på oss upp för den blåsiga vägen till San Javier. Men en bit före den flera hundra år gamla byn tvingades han att stanna på grund av punktering. Etapp två var tävlingens längsta etapp med sina 28 mil. Det var en utmaning som bjöd på alla typer av terräng som finns i Baja – inte minst stötte vi på de första stora siltbäddarna här. Vid etappens värsta siltparti stötte vi på ett tiotal konkurrenter som hade kört fast och höll på att gräva sig loss, men våra motortemperaturer låg på farligt höga nivåer så vi hade inte möjlighet att hjälpa till. Vi bestämde oss snabbt för att hålla jämn gas och inte stanna för att koppla in fyrhjulsdriften när vi åkte förbi förarna som stod begravda till midjan vid sina fordon. Broncon drog fram på två hjul i full fart på den spåriga vägen och höll nästan på att slå över ett tag, men lyckades ändå ta sig över till andra sidan utan att förlora tid. De känsliga motortemperaturerna återgick sedan snart till mer normala värden när underlaget var hårdare packat igen.

”X3:orna rullade genom värsta tänkbara terräng i över 200 mil. Vi fick ingen punktering och behövde inte ens koppla på fyrhjulsdriften i den djupa sanden eller silten.” – Boyd Jaynes

Väl framme vid målgången i La Paz välkomnades förarna, efter en lång och uttröttande dag, av Baja Sur Bronco Club.

När vi lämnade La Paz den femte dagen hade vi ett ordentligt försprång till konkurrenterna och var nu mycket spända och förväntansfulla – vi hade målet i sikte och hade redan haft vår beskärda del av problem. Vi fattade därför det kloka beslutet att inte köra vidare i toppfart utan snarare glida fram de kvarvarande 24 milen till San Jose Del Cabo. Strategin fungerade. Vi tog en första plats i vår klass (Pioneer 4x4) och var snabbast av alla Pioneer-fordon och tog för andra året i rad hem Steve McQueen Memorial-trofén. Totalt placerade vi oss på 70:e plats. Detta blev den femte vinsten på åtta starter, vilket innebär att laget har presterat bäst av alla i NORRA-mästerskapet.

Ett stort tack till våra team, familjer och generösa partner. Utan er hade vi aldrig tagit oss över gränsen i San Diego.

– Via Con Diablos

Kontakt
Klaus Engelhart

Press Spokesman, Passenger and Light Truck Tires/Two-Wheel Tires DACH
Communications/PR, Passenger and Light Truck Tires

Continental AG l Tire Divison

Büttnerstrasse 25

30165 Hannover

+49 (0) 511 938 2285

+49 (0) 511 938 2455

Since 1915.
General Tire. A brand of Continental.